Specialist in supplements en fitness accessories 0299 431568 info@strongnhealthy.nl

Wat zijn de 5 beste vitamines voor sporters?

Vitamines en mineralen zijn stoffen die voorkomen in eten en drinken. Je hebt deze vitamines nodig voor een goede gezondheid, groei en herstel. Zelfs als je gevarieerd eet, krijg je niet altijd genoeg vitamines binnen. Zeker als je (veel) sport, heb je voldoende van specifieke vitamines nodig. Welke 5 vitamines en mineralen zijn nou het belangrijkst voor jou als sporter en waarom?

1 – Vitamine D

Vitamine D is de enige vitamine die het lichaam zelf kan produceren, maar dat gebeurt niet bij iedereen en in de juiste hoeveelheden. Vitamine D wordt in de huid omgezet door toedoen van zonlicht. Buiten en met zonnig weer sporten, is dus bevorderlijk voor de aanmaak van vitamine D. Dan kun je ook betere prestaties neerzetten, vanwege de verhoogde dosis vitamine D in je lichaam.

Vitamine D is belangrijk voor de spieren en zorgt onder andere voor snelheid. Het lichaam zet vitamine om in een actieve vorm van vitamine D: calcitriol. Calcitrol is een hormoon dat de opname van calcium in je darm stimuleert. Hierdoor verminder je de kans op blessures en botbreuken.

2 – Vitamine C

Vitamine C of ook wel ascorbinezuur, is belangrijk voor een goede weerstand, maar zorgt ook voor sterke botten, huid en bloedvaten. Het zorgt dat het zenuwstelsel goed functioneert en is goed voor de energievoorziening. Vitamine is een antioxidant en vertraagt het ouderdomsproces en zorgt het ervoor dat het ijzer beter opneemt. Het wordt ook wel een weerstandsvitamine genoemd.

Bij lichte beweging zoals wandelen wordt je weerstand beter, maar sport je intensief, dan neemt dat juist af. Als je intensief sport, heb je dus ook grotere kans dat je ziek wordt. Vitamine helpt om je weerstand te verbeteren. Daarnaast verminderd het ook nog eens spierpijn. Zorg dus altijd dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt als je actief sport.

3 – Vitamine B1

Vitamine B is een verzamelnaam voor verschillende vitamines. Vroeger dachten ze dat er 1 soort vitamine B was, maar later ontdekten ze dat het uit verschillende vitamines bestaat. Ook wel het vitamine B complex genaamd. Vitamine B1 of ook wel thiamine. Gebruik je veel energie, dan is het belangrijk dat je voldoende vitamine B binnenkrijgt.

Tekort aan vitamine B1 zorgt voor zwakkere spieren, mindere reflexen en gewichtsverlies. Zeker als je naast sporten ook op gewicht moet blijven, is het dus belangrijk om dit voldoende binnen te krijgen. Er zijn geen nadelige effecten bij teveel aan B1, je plast het dan gewoon weer uit.

4 – Magnesium

Magnesium is geen vitamine maar een mineraal. Mineralen zijn net als vitamine belangrijke stoffen voor je lichaam en helpen vitamines beter presteren.

Als je kramp krijgt bij het sporten, heb je wellicht tekort aan magnesium. Magnesium is een heel belangrijk mineraal bij sporten, het zorgt namelijk voor:

  • De energiestofwisseling in het lichaam
  • Goed laten functioneren van de spieren
  • Ontspanning van je spieren, bloedvaten en zenuwen
  • Verhoogt concentratievermogen
  • Zorgt voor sterkere botten

5 – Natrium

Ook natrium is een mineraal. Natrium zorgt voor de vochtbalans in je lichaam, de prikkeloverdracht van spier- en zenuwcellen en speelt een belangrijke rol bij je bloeddruk. Het maakt onderdeel uit van zout (natriumchloride). 0,4 gram natrium is gelijk aan 1 gram keukenzout. Maar voordat je een eetlepel pakt en een hap keukenzout naar binnen werkt: teveel natrium zorgt juist weer voor een hoge bloeddruk. Een volwassen persoon heeft 6 gram zout nodig, dus 2,4 natrium.

Als je actief sport, dan zweet je en verlies je vocht en natrium. Verlies je veel natrium dan kan dit uiten in kramp. Prikt zweet erg in je ogen, dan bevat het veel zout. Bij een tekort aan natrium is de communicatie tussen de spieren en de hersenen minder, waardoor je bewegingen niet altijd meer overeen komen met wat je hersenen van plan waren en kun je duizelig worden. Echter zal natrium te kort niet vaak voorkomen in Nederland. Er zit veel zout in veel voeding (bijvoorbeeld voor smaak en/of om het langer houdbaar te maken), dus de kans is groot dat je voldoende binnenkrijgt. Zorg dat je bij een uur duursport een halve liter vocht binnenkrijgt. Isotone drank met koolhydraten, natrium en andere stoffen is een goede keuze om belangrijke stoffen binnen te krijgen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *