Specialist in supplements en fitness accessories 0299 431568 info@strongnhealthy.nl

Trainen op vakantie

Ook atleten zijn soms toe aan een afwisseling van omgeving en aan een korte periode van rust en ontspanning. Er is niks mis mee om even een paar weken weg te gaan van de dagelijkse sleur en nieuwe bestemmingen op te zoeken. Maar je wilt toch lekker actief blijven en zorgen dat je het lichaam waar je het hele jaar voor hebt gewerkt niet in een paar weken weggooit.

Zelf ben ik net een week terug van een maand lang vakantie naar Amerika. Hieronder zal ik vertellen wat mijn eigen ervaring was met hoe ik tijdens deze maand nog steeds kon blijven door trainen en me zelfs op een paar punten heb kunnen verbeteren !

Om gelijk maar te beginnen besloot ik gelijk de eerstvolgende dag dat ik geland was de lokale Crossfit Box op te zoeken en me aan te melden voor een groepstraining, waarbij je door middel van een klein team de training moest voltooien. Zo bleef ik op mentaal niveau nog steeds in me routine van trainen en kon ik fysiek wennen aan het hoogte verschil, het tijdsverschil en nasleep effecten van 9 uur lang in het vliegtuig zitten.

Ik had mezelf voor genomen om minimaal 1x per dag te trainen en merkte ook al snel dat dit het hoogst haalbare was in verband met alle leuke dingen die je toch wilt doen als je op vakantie bent. Iedere training was een 1,5 uur durende trainingsessie waarbij ik alle aspecten van Crossfit nog steeds kon doorlopen. Tijdens deze eerste paar weken was het me zelfs gelukt om mezelf te kwalificeren voor The Brussels Throwdown. De eerste paar weken bestonden dus uit zowel trainingen als het doen van kwalificatie rondes.

In de tweede helft van mijn vakantie waren we meer door Amerika aan het reizen en dit betekende dus ook meer slapen in hotels. Het voordeel je ziet nog eens wat van de wereld, het nadeel de vaak slechte hotel gyms ! De oplossing voor mij was voornamelijk dat ik me hierbij dan meer kon concentreren op bodyweight oefeningen en cardio. Maar ik kan begrijpen dat voor de atleten meer gericht op Bodybuilding dit erg nadelig kan zijn door het ontbreken van zware gewichten. Een oplossing hiervoor kan zijn dat in Amerika vaak in alle grote steden genoeg sportscholen zijn waar je voor 1 dag een gratis proefabonnement kan nemen om te trainen.

Het belangrijkste wat ik heb ondervonden is vooruit te plannen ! spreek met jezelf van tevoren af hoeveel dagen je wilt gaan trainen tijdens je vakantie en hoe je ervoor gaat zorgen dat je ook daadwerkelijk deze trainingen doet. Dus heb je een leuke dag naar het strand gepland sta dan een uurtje eerder op ook al ben je op vakantie om toch nog dat uurtje extra in de sportschool te kunnen doorbrengen !

Comments on This Post

  1. Leuk om te lezen! En goede tip voor m’n vakantie straks 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *