Specialist in supplements en fitness accessories 0299 431568 info@strongnhealthy.nl

Rust

rest-partoftheprogram

Meer is niet altijd beter

Waarom denken wij bodybuilders vaak dat meer beter is terwijl rust net zo belangrijk is? Vaak denken wij dat als bijvoorbeeld 12 sets ergens voor staat 15 er nog beter zijn, dit is niet het geval. Die laatste drie sets kunnen er dan net voor zorgen dat je de fase van overtraining in gaat. En dit wil niemand. Je moet leren je lichaam te leren kennen en aanvoelen wat voor jou genoeg of teveel is. Dit is in principe niet heel moeilijk maar vergt wel discipline.

Zelf ervaar ik nog steeds dat ik vaak neig naar teveel doen, maar ieder jaar word je wijzer en wijzer en leer je beter naar jezelf te luisteren. Als je eenmaal overtraind bent, zul je geen vooruitgang meer boeken. Ga je nu evengoed door, dan zul je spieren gaan afbreken en er ‘plat’ uit gaan zien. Je wordt heel erg prikkelbaar en verliest vaak je eetlust en hebt geen zin meer om naar de sportschool te gaan. Toch ga je wel omdat je vaak denkt dat je weer meer moet doen om uit dat dal te komen. Zo kom je al snel dieper en dieper in de ellende.

Neem je rust

Herken je dit bij jezelf ? Neem dan meteen 1 of 2 weken rust of ga pas weer trainen wanneer je je weer fit voelt en veel zin hebt om weer naar de sportschool te gaan. Als je eenmaal weer op het rechte pad zit voel je je een stuk fijner en sterker tijdens de trainingen en daar buiten. Ga je nu weer veel te veel doen dan kom je als snel weer in het oude patroon terecht en begint alle ellende weer van voor af aan. Kortom leer heel goed te luisteren naar wat jouw lichaam jou te vertellen heeft. Voel je jezelf moe, sla dan gewoon die dag eens over! Zo heb je de volgende dag weer meer zin om er tegenaan te gaan. Die ene dag niet trainen zul je niet zien aan je lichaam! Zelfs niet na 2 weken niet trainen. Wat je wel gaat zien als je altijd maar doorgaat en dus overtraind raakt is dat je platter wordt en er slechter uit gaat zien. Wij zijn mensen en geen machines al lijken sommige daar wel op haha. Zelfs machines die eindeloos draaien zijn snel versleten.

Wees zuinig op je lichaam! Je hebt er maar een!

 

Jochem.

 

Comments on This Post

  1. Martijn

    Hoi Jochem, raad jij dan aan om na elke dag trainen een dag rust te nemen, of kun je best 4 of 5 dagen achter elkaar trainen en dan een dagje rust nemen?

  2. Jochem Posch

    Altijd 2 dagen trainen dan een dag rust en weer 2 of Max 3 dagen trainen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *