Specialist in supplements en fitness accessories 0299 431568 info@strongnhealthy.nl

Hoe motiveer ik mezelf om te (blijven) diëten

goede-voornemens-2017Oké je hebt je voorgenomen om af te vallen, dat is stap 1, maar het werken aan het kwijtraken van de pondjes, is stap 3. Tussen deze stappen zit nog stap 2: een plan opstellen. Een stap die vaak vergeten wordt, maar enorm belangrijk is. Voordat je begint met diëten, is het belangrijk om goed na te denken waarom je precies wilt afvallen. Wil je je favorieten spijkerbroek weer aankunnen, wil je er goed uitzien in je strand outfit of doe je het vanwege gezondheidsredenen? Iedereen kan andere doelen hebben om af te vallen. Zet daarom eerst voor jezelf op een rijtje wat je wil bereiken en vul in:

  1. Wat is/zijn mijn reden(en) om af te vallen?
  2. Hoeveel kilo’s wil ik kwijtraken?
  3. Welke beloning stel ik er tegenover?

Maak eerst een duidelijk plan voordat je gaat afvallen. Zet daar je doelen in, wat je gaat veranderen aan je voeding, wat je gaat doen aan (extra) beweging, wat je nodig hebt om je doel te bereiken, maar ook welke beloning er tegenover staat. Als je hard werkt, mag je jezelf best een beetje belonen. Plan ook tussendoelen in. Bijvoorbeeld na 2 weken wil ik 1,5 kilo lichter zijn, zoveel centimeter van mijn omvang kwijt zijn of m’n riem een gaatje strakker kunnen zetten. Tussendoelen houden bij hoe je op schema loopt en motiveren je om verder te werken naar het volgende tussendoel. Zeker als er een beloning tegenover staat. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je kleding of iets leuks mag kopen als je een bepaald doel hebt bereikt.

Je zal zien dat als je een plan van aanpak maakt voordat je begint met diëten, dat je veel gemotiveerder begint en het veel makkelijker vol houdt. Denk er ook eens aan om met iemand samen af te vallen. Dat is veel leuker en je stimuleert elkaar om het vol te houden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *