Specialist in supplements en fitness accessories 0299 431568 info@strongnhealthy.nl

The Beginning


download

Mijn Begin

Het leek mij gepast om mijn eerste post van mijn blog te beginnen over hoe ik zelf ben begonnen met sporten en tips over hoe je dit ook kan bereiken.

6 jaar geleden besloot ik een punt te zetten achter mijn basketball hobby, deze sport had ik jaren lang met veel plezier beoefend maar het werd tijd voor iets nieuws. Via een vriend kwam ik terecht bij een sportschool waar ook bokslessen werden gegeven. Ik trainde een tijdje 2x per week mee met de bokslessen, maar merkte dat mijn lichaam wat meer aankon en besloot daarom ook een keertje extra erbij te gaan fitnessen met andere vrienden bij dezelfde sportschool. Dit bouwde zich langzaam maar zeker uit naar meer en meer, mede door het zien van de resultaten die ik begon te boeken zowel op esthetisch niveau als op prestatie niveau.

Maar ook hierbij bleef ik constant op zoek naar nieuwe uitdagingen en manieren van trainen die mij dit boden. Ik begon zelf Bootcamp trainingen te organiseren en de inmiddels populaire Calisthenic Bodyweight trainingen te proberen. Maar toch bleef ik naar iets anders verlangen waar ik echt alles bij kon geven en mij de variatie afwisseling bood waar ik naar op zoek was. Dit kwam in de vorm van een advies van een vriend die zei dat ik Crossfit eens moest proberen. Mijn eerste workout was de “Fran” workout waarbij je in zo snel mogelijke tijd 21 Thrusters (42,5kg), 21 Pull-ups, 15 Thrusters, 15 Pull-ups, 9 Thrusters, 9 Pull-ups moet voltooien. Ik was compleet gesloopt van een workout waar ik destijds 5/6 minuten over deed. DIT WAS WAT IK ZOCHT !

Ik besloot me meer te verdiepen in Crossfit en met de diverse workouts te experimenteren. Ik merkte dat alles verbeterde, niet alleen mijn kracht en spiermassa, maar ook mijn uithoudingsvermogen, snelheid, flexibiliteit. Dit was iets wat voor mij werkte en besloot er verder mee aan de slag te gaan door ongeveer een halfjaar geleden me aan te melden bij een van de betere Crossfit Gyms van Nederland.

Jouw Begin

Inmiddels train ik 12x per week, maar dit ontstond niet door op een dag wakker te worden en te besluiten om mijn lichaam compleet te wijden aan de sport. Als je een beginnend atleet bent barst je van de motivatie en besloot je om keihard te trainen met misschien het doel om voor je volgende vakantie er goed uit te zien op het strand. Het enige probleem is alleen dat deze motivatie na een paar weken vervaagd, waardoor je uiteindelijk op je vakantie nog steeds precies hetzelfde lichaam hebt als waarmee je begon.

Het belangrijkste wat je hierbij moet beseffen om van je motivatie een ijzersterke discipline te maken is dat het tijd kost om zulke mentale mogelijkheden te ontwikkelen net als dat het tijd kost om meer spiermassa te ontwikkelen. Begin daarom met kleine stappen die uiteindelijk leiden tot het behalen van je einddoel.┬áSchrijf voor jezelf uit dat je de komende twee weken iedere zaterdag 1 uurtje gaat sporten. Na die twee weken neem je 1 extra trainingsdag erbij en probeer je gezonder te eten door meer fruit en groente iedere dag te eten. Plan om de twee weken een uitbreiding in je nieuwe sportieve levensstijl in en probeer hierbij ook zo duidelijk mogelijk voor jezelf te visualiseren wat je doel hiermee is. Door het op deze manier uit te bouwen kan je lichaam wennen aan de fysieke inspanning wat risico’s op blessures verminderd maar nog belangrijker je ontwikkelt een wekelijks ritme wat gebaseerd is op een gezonde sportieve levenstijl. Dit zal je enorm helpen bij het overwinnen van bepaalde blokkades als je merkt dat je motivatie om te sporten iets lager is dan je zou willen.

Het belangrijkste is: ‘Neem die eerste stap !!!’, meld je aan bij een sportschool, vereniging, bootcamp, zumba-les, crossfit whatever maar vind iets wat jou interesse wekt en wie weet waar het je toe leidt!

Comments on This Post

  1. Dennis

    Tof stukje, leuk geschreven.

  2. Evert

    Hoi Kay,

    Een mooie en leuke blog. Kun jij mij aangeven wat realistische doelen kunnen zijn? Zoals jij aangeeft is het er mooi uitzien voor een vakantie een doel dat snel vervaagd!

    Evert

    • Kay Ziesemer

      Een realistisch doel is een groot doel onder verdelen in makkelijker te behalen subdoelen. Dit houdt ook je motivatie hoog als je iedere keer een subdoel behaalt. Voorbeelden hiervan kunnen zijn gedurende 1 maand minimaal 2x per week sporten met geen junkfood. Heb je dit behaalt kies dan niet voor een ongezonde beloning zoals junkfood maar trakteer jezelf op een nieuw sportshirtje bijvoorbeeld !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *